Resan Turkiet del 3 ! (sista delen)



Maten var jättegod i Turkiet! Det som var lite roligt som jag inte visste om är att ordet kebab, som här i Sverige är kebabskav i tunt flatbröd, betyder i Turkiet "kött". Så vill du ha en kebab som vi menar i Sverige så heter det Döner Kebab i Turkiet. Vill du ha köttspett så heter det Shish kebab. Det som vi testade som tillagas i lerkrukan heter Testi kebab. Det är en köttgryta som tillagas i krukan över öppen eld. Vi valde att ha kyckling och kött blandat. Det var supergott och serverades med ris & pommes! Mums!! Åker ni till Turkiet så måste ni testa Testi kebab!



Det blev lite shopping också. De typiska turkiska thé-glasen var ett måste för mig. Så underbara! Små & söta. Vi köpte matchande skedar till också. Betalade 175 kr (svenska) för glasen och skedarna.
Min sambo köpte äkta Oakley-solglasögon för halva priset mot i Sverige. Gick in till en riktig optiker och köpte dem där. Fick kvitto och garantipapper och allt. :)
Jag köpte en handduk där det står Side & Turkey på för 100 kr (svenska) och en sjal för 60 kr.



Fina blommor & växter kring hotellet. Såklart var jag tvungen att fota! De vattnar ju på de flesta offentliga platser inne i stan så att det ser fint och grönt ut. Men när vi var där så hade det inte regnat sedan en dag i maj!!



Häftiga grönsaker och kryddor! Härligt! Färgstarkt! Och gott!

Sammanlagt kostade resan oss 14160 kr. Själva resan + hotell kostade 8660 kr och i resepengar spenderade vi 5500 kr. Vi är mycket nöjda med hela resan och vi tyckte vi fick mycket för pengarna!

Lämna gärna en härlig kommentar!

Kommentera gärna! Tack!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0